Inleiding
Hans Anders is een naam die in Nederland synoniem staat voor betaalbare en kwalitatieve oog- en hoorzorgproducten. Sinds de oprichting in 1982 heeft het bedrijf zijn stempel gedrukt op de optiek- en audiologiemarkt door een combinatie van klanttevredenheid, toegankelijkheid en innovatie. Maar wat maakt Hans Anders nu precies anders dan andere ketens? In deze recensie bekijken we de verschillende facetten van het merk, zijn producten en diensten, en waarom het voor velen de favoriete keuze is geworden voor brillen, lenzen en hoortoestellen.
De Geschiedenis van Hans Anders
Hans Anders werd opgericht in 1982 met de opening van de eerste winkel aan de Zwartjanstraat in Rotterdam. Het doel was om een frisse wind te laten waaien door de destijds stugge en dure optiekmarkt. Met een focus op transparantie en betaalbare prijzen wist Hans Anders al snel een loyale klantenkring op te bouwen. De naam 'Hans Anders' was snel gekozen, mede doordat meerdere bedenkers van het concept dezelfde voornaam deelden, maar ook vanwege de unieke benadering: alles net 'anders' doen.
Productaanbod
Brillen en Zonnebrillen
Een van de grootste troeven van Hans Anders is hun uitgebreide assortiment aan brillen en zonnebrillen. Of je nu op zoek bent naar een hippe damesbril, een stoere herenbril, of speelse kinderbrillen, bij Hans Anders vind je het allemaal. De keten biedt ook speciale deals aan zoals de 3=1 actie, waarbij je drie brillen voor de prijs van één kunt krijgen. Verder kun je kiezen uit een breed scala aan merken, waaronder Hans Anders eigen merk, maar ook populaire namen zoals Ray-Ban en Calvin Klein Jeans.
Contactlenzen
Voor lensdragers heeft Hans Anders een gevarieerd aanbod aan daglenzen, maandlenzen en zelfs torische en multifocale lenzen. Enkele populaire merken binnen hun assortiment zijn Easy Wear en Biofinity. Met aantrekkelijke acties, zoals 30% korting op je eerste paar lenzen of studentenkorting, maakt Hans Anders het starten met lenzen extra aantrekkelijk. Bovendien kun je een gratis oogmeting inplannen om er zeker van te zijn dat je de juiste sterkte draagt.
Hoortoestellen en Gehooroplossingen
Naast visuele zorg biedt Hans Anders ook een breed scala aan gehooroplossingen. Van moderne hoortoestellen tot op maat gemaakte gehoorbescherming, klanten kunnen rekenen op deskundig advies en kwaliteitsproducten. Met regelmatige acties zoals 25% korting op alle hoortoestellen, maakt Hans Anders gehoorverbetering toegankelijker voor iedereen. De gratis hoortest is een geweldige manier om te beginnen met het verbeteren van je gehoor.
Service en Advies
Hans Anders staat bekend om zijn uitstekende klantenservice. Van een gratis oogmeting tot advies over welke bril het beste bij je past, het team van Hans Anders is erop gericht om de klanttevredenheid te waarborgen. Online of in de winkel kun je rekenen op deskundig advies over brillen, lenzen en hoortoestellen. Bovendien biedt Hans Anders diverse klantvriendelijke plannen aan, zoals het Bril Totaal Plan en het Bril Garant Plan, die verzekeren dat je altijd zeker bent van je aankoop.
Duurzaamheid en Innovatie
Als modern bedrijf streeft Hans Anders ernaar om milieubewust te opereren. Dit blijkt onder andere uit hun collectie gerecyclede brillen van het merk Ciircle. Deze lijn is vervaardigd uit gerecycled materiaal en oude monturen, waarmee Hans Anders bijdraagt aan een duurzamere wereld. Innovatie stopt echter niet bij duurzaamheid; Hans Anders is voortdurend bezig met het verbeteren van hun aanbod en diensten, zodat klanten kunnen profiteren van de nieuwste trends en technologieën in de optiek- en audiologiemarkt.
Conclusie
Hans Anders heeft zich in de loop der jaren bewezen als een betrouwbare en toegankelijke keuze voor optiek- en gehoorproducten. Met een breed aanbod aan brillen, lenzen en hoortoestellen weet Hans Anders klanten aan zich te binden door een combinatie van kwaliteit, service en betaalbaarheid. De focus op duurzaamheid en klanttevredenheid maakt het een merk dat niet alleen met zijn tijd mee gaat, maar ook een positieve impact heeft op de gemeenschap en het milieu. Of je nu een eerste bril zoekt, je lenzen wilt
Hoezo goedkoop
Vraag aan de verkoopster wat multifocale glazen kosten, ze zegt 1000 euro,🙃 overal veel goedkoper
Service
Zeer slecht geworden, de winkel in Meppel heeft voortdurend nieuw personeel, ze laten je gerust 15 min of langer bij de kassa staan om een batterijtje af te rekenen, er komt niemand in de benen, wij zijn al jaren klant maar wij zijn helemaal klaar met deze winkel, herhaaldelijke slechte ervaringen, wij gaan elders in het vervolg!
Sterke punten
Geen meer
Zwakke punten
Waardeloze service, lang wachten, en veel wisselen van personeel.
slechte service
De oogmeting zelf werd prima uitgevoerd, ik ben daar netjes en professioneel geholpen.
Maar toen ik daarna een bril moest uitzoeken, viel de service en personeel helaas tegen. Omdat ik alleen was, had ik gehoopt op wat ondersteuning of advies, maar dat bleef volledig uit. Niemand vroeg of ik hulp nodig had en ik werd volledig aan mijn lot overgelaten.
Ik heb uiteindelijk zelf drie brillen uitgezocht, maar zelfs toen was er nauwelijks contact. Er werd wel van alles op de computer gedaan en gemeten, maar zonder uitleg of persoonlijk contact. Wat me vooral opviel: andere klanten werden op datzelfde moment wél actief geholpen en geadviseerd, wat het contrast extra duidelijk maakte.
En de kosten waren (achter af) toch wel te hoog, maar annuleren gaat niet meer.
Al met al voelde het onpersoonlijk en onverschillig. jammer, want het begon eigenlijk goed.
wauw en nu omdat ik 1 dag te laat ben, mag ik niet een ril ruilen.
" deze garantie loopt strikt 14 dagen vanaf het moment dat je de bril ophaalt en binnen die periode moet de omruiling ook plaatsvinden. Aangezien die termijn gisteren is verstreken, kunnen we dit helaas niet meer toepassen. "
eerste keer en ook meteen de laaste keer bij Meneer Anders
Sterke punten
Behandel elke klant als een klant.
Superservice filiaal Waalwijk
Zonder ook maar één enkel weerwoord van Berthine ultrasoon reiniger kunnen retourneren. Gewoon na paar dagen geld terug op de rekening ! Gebeurt niet overal. Zo fijn !
Sterke punten
Service en deskundigheid. Heb al verschillende keren brillen daar gekocht.
Zwakke punten
Geen
Vreselijke service!!!
14 mei 2025 heb ik hier een zonnebril op sterkte besteld. Was verbaasd dat mijn visie opeens zo slecht is geworden. Moest van de medewerker duurdere dunne lenzen betalen en zag ook dat er bril garant plant stond (extra 25 euro). Niemand had mij gevraagd of ik dat verzekering wil aansluiten. Dezelfde dag zag ik dat er een fout was - ze hebben gewone glassen besteld ipv zonneglassen. Ik kwam gelijk terug, alles opnieuw besteld, moest nog 25 euro bijbetalen. Toen mijn nieuwe bril kwam zag ik gelijk dat er iets mis was, ik kon letterlijk niet goed zien, alles te scherp en meteen werd ik misselijk. Maar oke, ze zeggen jij moet wennen aan de nieuwe bril. Dat heb ik 3 weken geprobeerd maar kon niet wennen. Ging naar de echte opticien om uitgebreid oogen check doen en tadam! Hans anders had verkeerde strekte voor mij gemeten. - 1,75 en -3 terwijl ik -1,25 en 2,25 heb. Dat doen ze om dunnere duurdere lenzen te verkopen. Weer naar Hans anders gelopen, liet zien dat ze verkeerde sterkte hadden gemeten en ze hebben mijn bril genomen om de juiste sterkte te maken. Het is nu 3 weken verder en mijn bril is nog niet klaar. En ze weten niet waarom het zo lang duurt om nieuwe lenzen te maken. De uiterste leveringsdatum is al lang voorbij. Het is ni ruim 1,5 maand en ik heb nog steeds geen bril.
Sterke punten
sterk in oplichting mensen
Zwakke punten
Verkeerde metingen, Agressieve verkoop, weinig personeel
Very bad
They canceled my appointment whiteout let me know when I ask to make new appointment, literally they have told me better if I go in another shop
te mooi om waar te zijn
TE MOOI OM WAAR TE ZIJN.
Gisteren een bon van hans anders ontvangen voor een complete bril voor vanaf 39 euro ook varifocus index 1.5 voor andere glazen of glasopties zoals dunnere glazen betaal je een meerprijs.
Dus even gebeld met het hoofdkantoor hier konden zo mij totaal geen informatie geven over deze aanbieding,dus maar even gebeld met een filiaal (maar goed ook) wat mij deze bril met mijn sterkte zou gaan kosten?
Het antwoord was dat ik niet in aanmerking kom voor deze aanbieding omdat mijn sterkte te hoog zou zijn en gewoon de normale prijs moest betalen te weten 800 euro toch een behoorlijk verschil ,terwijl er toch duidelijk achter op de bon staat andere glazen en of dunnere glazen tegen bijbetaling!
Ik snap daarom niet goed dat hans anders mij dit aanbod doet omdat ze heel goed weten welke sterkte ik heb stuur mij dan geen bon! Deze lokkertjes geeft alleen maar ergenis en vind dan ook dat hans anders hiermee moet stoppen, Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat vaak ook zo blijkt maar weer.
onbeschoft
Op 22 maart heb ik mijn één jaar oude Tommy Hilfiger montuur teruggebracht naar het Hans Anders filiaal in Drachten, omdat een pootje kapot was. Dit is duidelijk te wijten aan materiaalmoeheid.
Hoewel online een garantie van twee jaar staat vermeld, weigerde de manager hierover te praten. Volgens haar was er namelijk geen sprake van materiaalmoeheid. Ik heb herhaaldelijk gevraagd wat materiaalmoeheid dan wel inhoudt, maar kreeg steeds hetzelfde antwoord: “Dat hoef ik u niet te vertellen, maar dit is het niet”.
Los van deze oneerlijke praktijk, ben ik werkelijk geschokt door de onprofessionele en onbeschofte houding van de manager van Hans Anders in Drachten. Dit betreft de vrouwelijke manager die aanwezig was op zaterdagochtend 22 maart in het filiaal in Drachten.
Omdat Hans Anders geen oplossing bood, moest ik uiteindelijk zelf een nieuw montuur aanschaffen om het kapotte pootje te vervangen.
Sterke punten
openingstijden
Zwakke punten
klantenservice
Overtreden avg en spamwet
Ik ben geen klant en dus overtreden ze de avg en de spam wet door mij zonder mijn toestemming emails te sturen! Net een mailtje gehad dat na het telefoongesprek (klantonvriendelijk te woord gestaan) was uitgeschreven. Maar 3 min daarvoor stuurden ze me een welkom mailtje? Ze moeten mij niet alleen niet spammen! Ze moeten mij vergeten volgens de avg wet!
Sterke punten
Niets
Zwakke punten
Spammen. Schrijven je uit zeggen ze maar daarna je weer in. Klantonvriendelijke klantenservice. Ben geen klant!
Overtreden avg en spamwet
Ik ben geen klant en dus overtreden ze de avg en de spam wet door mij zonder mijn toestemming emails te sturen! Net een mailtje gehad dat na het telefoongesprek (klantonvriendelijk te woord gestaan) was uitgeschreven. Maar 3 min daarvoor stuurden ze me een welkom mailtje? Ze moeten mij niet alleen niet spammen! Ze moeten mij vergeten volgens de avg wet!
Sterke punten
Niets
Zwakke punten
Spammen. Schrijven je uit zeggen ze maar daarna je weer in. Klantonvriendelijke klantenservice. Ben geen klant!
Slechte b3drijf
Zeer slechte gang van zaken,incasso sturen voor 2 setjes lenzen vanwege betaling problemen.
Slecht service
Als je de winkel binnenstapt, reageren ze niet. Je moet meer dan 10 tot 15 minuten wachten en je mag blij zijn als je het juiste antwoord krijgt. Ik heb een afspraak met ze gemaakt om mijn ogen te controleren nadat ik de bril had uitgekozen. Toen mijn bril klaar was, kreeg ik een e-mail om hem op te halen. Toen ik erom vroeg! Het meisje gaf me mijn bril in een goedkoop brillendoekje, niet stevig genoeg om de bril te beschermen, en zelfs geen doekje om hem schoon te maken als hij vies zou worden. Ze was zo onbeleefd en helemaal niet vriendelijk. Toch kostte mijn bril me � 495. De eerste en laatste keer dat ik er niet meer heen ga.
Sterke punten
Geen sterke punten. 0
Zwakke punten
Geen goed service, niet vriendelijke
Slecht service
Als je de winkel binnenstapt, reageren ze niet. Je moet meer dan 10 tot 15 minuten wachten en je mag blij zijn als je het juiste antwoord krijgt. Ik heb een afspraak met ze gemaakt om mijn ogen te controleren nadat ik de bril had uitgekozen. Toen mijn bril klaar was, kreeg ik een e-mail om hem op te halen. Toen ik erom vroeg! Het meisje gaf me mijn bril in een goedkoop brillendoekje, niet stevig genoeg om de bril te beschermen, en zelfs geen doekje om hem schoon te maken als hij vies zou worden. Ze was zo onbeleefd en helemaal niet vriendelijk. Toch kostte mijn bril me € 495. De eerste en laatste keer dat ik er niet meer heen ga.
Sterke punten
Geen sterke punten. 0
Zwakke punten
Geen goed service, niet vriendelijke
Personeel belazerd klanten
Ik had 3 brillen in Lichtenvoorde besteld, kosten 1.000,-- euro.
Verkeerd ingemeten, dus leesgedeelte zat niet goed.
Andere glazen besteld, zagen de zijkanten compleet wazig.
Ik zei, als jullie nou eerst 1 bril bestellen kijken hoe het gaat.
Kon niet, was actie van 3 brillen.
Dus uiteindelijk geld terug genomen.
Mocht ik van rayonmanager alsnog nieuwe brillen uitzoeken.
Filiaalmanager weigerde dat en wilde mij niet meer helpen.
Krijg ik even later bericht, kreeg winkelverbod !?
Dat personeel wil alleen hun jaarlijkse uitje vrilig stellen omdat ze meeste omzet behalen.
Ze liegen en bedriegen de klanten voor hun eigen gewin.
Begrijp Hans Anders niet, dat ze hier niet tegen op treden.
Zou personeel Lichtenvoorde gelijk ontslaan.
Klant betaald uiteindelijk wel hun salaris dat vergeten die stomme vrouwen daar in de winkel.
Had ze in begin nog koekjes, chocolade gegeven.
Mijn dochter 3 jaar wilden ze ook niet meer helpen
Nu naar ECHTE OPTICIEN in Aalten gegaan.
NU ZIE IK ALLES WEER, OOK GOEDE ZIJKANTEN.
dus kwaliteit vd glazen is stuk minder bij Hans Anders ben ik nu achter gekomen.
Dus mensen , wees gewaarschuwd.
Zwakke punten
Dat Hans Anders blindelings hun personeel vertrouwd, terwijl die alles bij elkaar liegen in LICHTENVOORDE om hun jaarlijkse team-uitje veilig te stellen.
Zeer slechte service winschote
Plan was om voor ons beiden een bril te kopen en werden gelijk aangesproken en geadviseerd echter bij de eerst volgende klant ging mevr weg en heeft ons geen blik weer gegund en collega's niet. En dus zijn we weer gegaan en ook bij het verlaten vd winkel helemaal niets.
Sterke punten
Voor niets
Zwakke punten
Voor alles wat er op 8 april in de winkel liep
veel lof.
Bril gekocht bij Hans anders in Winschoten.
Zeer goed geholpen door Marina. Ze is een vakvrouw die weet heel goed waarover ze praat.
Neemt alle tijd die nodig is voor je. Legt alles goed en begrijpelijk uit.
Uiteindelijk met een mooie en zeer goede bril naar huis.
Wat bij een andere opticien m.b.t oogmetingen helemaal fout was is hiet perfect opgelost.
PS.Minimaal 25% salaris verhoging is zeker op op zijn plaats voor haar.
vriendelijke groet vanuit Duitsland.
Sterke punten
Klant gericht.
Zwakke punten
Geen
Tevreden klant!
Ik vanmiddag naar Hans Anders in Houten omdat rechterglas van mijn bril beschadigd is.
Wilde nieuwe glas bestellen.
Alleen rechts omdat ik links beginnende staar heb.
Ging die dame in de computer kijken en krijg ik toch gewoon 2 nieuwe glazen in mijn bril!
(Gekocht 22 april 2022).
Ze had het over losgelaten coating…
Ik zei dat ze er een vriendin bij heeft🤣😂.
Dat noem ik nog eens goede service!
Sterke punten
Service
Zwakke punten
Niet bekend
Gerechtsdeurwaarder ingeschake
Ongekend en onbehoorlijk. \\r\\nWilde dag lensen bestellen.\\r\\nDeze waren in het filiaal emmen/ angelslo niet op voorraad.\\r\\nGaf aan dat ik zelden op het aangegeven adres aanwezig was, ze kregen ook mn 06 nummer.\\r\\nDaarop werd ingesproken dat de lensen er waren, ik heb gebeld met filiaal om te vermelden dat ik voorlopig niet in de gelegenheid ben de lensen a 20 euro af te halen of ik kon annuleren, dit was vlgs de medewerker geen probleem.\\r\\nNu blijkt dat ik een herinneringsbrief heb gekregen op het adres (waar ik had aangegeven ; niet aanwezig te zijn) dat ik de lensen op kon halen...\\r\\nEn opvolgend 2x een brief van de gerechechts deurwaarder met de vordering en incassokosten van 40 euro met totaal bedrag van 60 euro.\\r\\nDe uiterste betaaldatum is ook hiervan verstreken...want ik bezoek dit adres nauwelijk. \\r\\nDit is toch van den zotte!\\r\\nAfgemeld en toch incasso op je dak\\r\\nEn geen lensen ontvangen
Slechte service en onbeschoft
Ik koop hier al drie jaar op een rij een bril, ca. 500 euro per keer.
Alle brillen net voor of na 2 jaar normaal gebruik defect/kapot.
Terug naar de winkel; " ja meneer, ik kan u een nieuwe bril aanraden."
Geen korting, geen reparatie mogelijk.ik mag toch verwachten dat een bril van 600 euro langer meegaat dan 2 jaar?
Contact opgenomen met de klantenservice, brutaal en onbeschoft afgewimpeld.
Voor mij nooit meer Hans Anders.
Sterke punten
Dichtbij
Zwakke punten
Onbeschoft, duur, slechte brillen, snel kapot, slechte service, korte levensduur, klantonvriendelijk
Top prestatie!
Wederom een top prestatie geleverd door Team Echt !
Opmeten, bril uitzoeken en inmeten ging top !!!
En het Brilplan werk ook super !
Zwakke punten
Geen
Onbetrouwbaar
Mijn ervaring is helaas slecht geweest bij Hans Anders en raadt het echt niemand aan om er heen te gaan. Ik heb helaas een jaar lang rondgelopen met de verkeerde lenzen, want helaas zijn deze verkeerd opgemeten bij mij. Ik kreeg heel lang last van hele erge hoofdpijn. In het begin wist ik niet zo goed waarvan het kon komen. Uiteindelijk werd het steeds erger en ben ik hiervoor naar de huisarts gegaan en die zei dat het misschien wel aan de lenzen kon liggen. Ik ging hiermee terug naar Hans Anders en helaas zei de medewerker dat het niet aan de lenzen kan liggen, i.p.v. mij te helpen door een nieuwe meting. Ik schrok daar best wel van en ben toen naar huis gegaan. Gedacht dat het dus niet daar aan kon liggen, door die medewerker die dat zei. Uiteindelijk na wat maanden toch online een afspraak gemaakt voor een nieuwe meting. Wat blijkt dat ik toch gelijk had: ik heb een jaar lang met een verkeerde meting gelopen. Er was een dusdanig hoog verschil met mijn lenzen met het jaar de voor, dat kon nooit zo hoog zijn geworden in een jaar tijd. Uiteindelijk ter ‘compensatie’ voor 1 pakket aan maand lenzen gekregen. Maargoed, dat werkte voor mij niet, want het vertrouwen was al beschadigd.
Ook duren de lenzen leveringen altijd lang. Hoe er staat dat voor Easy Wear een levertijd is van 3-5 werkdagen, moet ik altijd 14-17 werkdagen wachten. Dat is heel irritant als je er vanuit gaat. Tuurlijk staat er op de site “99% wordt geleverd in 3-5 werkdagen”. Maar wel heel toevallig dat de laatste 5 keren het dan voor mij elke keer tussen de 14-17 werkdagen lag. Pas het dan gewoon aan op de site en laat mensen niet bepaalde verwachtingen hebben :)
Anti condens werkt niet. Niet
Anticondens "super" gekocht van het Hans Anders huismerk. Laat dat "super" maar weg. Het werkt niet!!
Na 5 minuten beslaan je glazen al weer.
Niet kopen dus. Teruggaan naar de winkel helpt ook niet. Je krijgt namelijk je geld niet terug!! Omdat het geopend is, zeggen ze doodleuk (hoe kom je er anders achter dat het niet werkt....)
Erg klant onvriendelijk. Jammer!!
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Erg klant onvriendelijk.
3 halen 1 betalen
Mevrouw ik heb een mooie aanbieding voor U. 1 bril betalen en U krijgt er 2 gratis bij.
Bril uitgezocht 80€ , inclusief glazen, dat is 1100€ . Plus 2 brillen gratis met dezelfde glazen. Hans Anders geeft dus ruim 2000€ cado. Wat giller. Heb gedag gezegd en rechtsomkeer gemaakt
Waardeloos!
Waardeloos. Je koopt 2 identieke brillen (1 dagelijkse bril en 1 reserve), na defect van je bril probeer je de andere. Blijkt die niet goed te zijn, totaal andere glazen waar je niets door ziet. Hans Anders geeft geen thuis, had je maar eerder moeten komen. Je hebt getekend voor ontvangst, daarmee is het klaar. Dat ik bij ophalen door beide brillen niets zag en ik dus onmogelijk kon weten dat ik een foute bril kreeg, is blijkbaar niet relevant.... (ik moest enkele weken enorm wennen aan het glas).
Hans, bedankt! Voor niks....ruim 500 euro door het putje
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Waardeloze klantenservice!
Prima geadviseerd
Zeer goed geholpen door Rene op 23 okt. J.l. in Volendam.
Hij heeft mij zeer goed geadviseerd met het uitzoeken van een nieuw montuur.
Sterke punten
Deze medewerker geeft zeer goed advies en heeft echt verstand van waar hij voor staat.
Zwakke punten
Purmerend slechts,advies en in het verleden slecht geholpen.